15 chyb co děláte v Bolt Actionu


Milý deníčku, udělal jsem si seznam...

Při pár posledních hrách (a projíždění zahraničních fór) jsem si všiml několika chyb, které někteří lidé dělají či nesrovnalostí v pravidlech. Případně pravidla na které se při hraní zapomíná úplně. Proto jsem se rozhodl sepsat krátký seznam dle mně těch nejčastějších omylů, které jsem vždy kontroloval s rulebookem, aby mnou vypsané informace byly v souladu s pravidly.

  1. Medik a kamarádi
    Spousta lidí přehlíží jednu podstatnou věc, když pořizují asistenty medikovi. Oni si sice také nemusí dokupovat zbraně jako ostatní HQ jednotky a řídí se pravidlem as depicted on the model, ale i na ně platí "doktorská" restrikce na ozbrojení maximálně pistolí. Takže žádný doktor s pistolí a asistent s puškou či samopalem...
  2. Medik a léčení
    Když už se doktor dostane k léčení, je třeba myslet na dvě věci. Zaprvé kromě pěchoty umí léčit i obsluhu děl. Za druhé léčí jenom zranění od small arms střelby. Takže žádné heavy weapons, exceptional damage a close combat. Což znamená i třeba AT rifle, těžký kulomet či lehký minomet. Věc na kterou se ale zapomíná je, že medik nemůže léčit ani zranění od snipera!
  3. Důstojnický bonus na morálku
    Jednotka může vždy dostat jenom "jeden bonus" k morálce za důstojníka poblíž. Takže vzít si dvě čety či bonusového "velkého" oficíra nepomůže k "vystackování" morálky. A nezapomínat ani na to, že jednotka nemůže mít morálku nikdy vyšší než 10.
  4. Dělo bez odtahovky
    Pravidla na straně 74 jasně říkají, že jakékoliv dělo, které je těžší než medium (a nebo nemá kola) se nemůže samo pohybovat. To ovšem znamená, že pokud nemá vozidlo, které by ho táhlo, nemůže přijít na stůl z rezerv a v rámci First wave. Jde se dohodnout na nějaké gentemanské úmluvu, že dostane "free pohyb" či se umístí na okraj stolu, ale dle pravidel je odsouzeno k věčnému pobytu mimo stůl.
  5. Sniper a krytí
    Odstřelovač ignoruje všechny bonusy za kryt. Ať je to lehký/těžký cover, gun shield či bonus za budovu. Ovšem spousta lidí zapomíná na to, že také ignoruje bonus za hidden set-up! Sniper bez pinu tak vždy hituje na 2+ či 3+ na dlouhou vzdálenost.
  6. Letadlo, piny a flak střelba
    Smutnou věcí flak střelby na letadlo je, že se vyhodnocuje až POTÉ co přiletí letadlo a rozdá piny v okolí cíle. A tyto piny se samozřejmě započítávají do hitu na letadlo pro flak, pokud byl v dosahu. Jak kdyby nebyla mechanika letadel sama o sobě dost OP...
  7. Letadlo a zničený cíl
    Zajímavou situací je, když je letadlo observerem zavoláno na cíl, který byl poté v kole před jeho příletem zničen. Pokud hráč ovládající letadlo hodí na přílet 1-3 nic se neděje, ale od 4+ má přiletět letadlo a jelikož už neexistuje cíl na který mělo nalétat, tak je prostě útok stornován. Nevyhodnucují se piny, flak a observer už nemůže zavolat další letadlo (pokud to tedy nebyl Američan, který může zavolat ještě druhé). Opět se dá gentemensky dohodnout, že v nastalé situaci se dá 4+ počítat jako 2-3 (změna cíle a letadlo může přiletět v dalším kole), ale je to house ruling stejně jako u bodu 4.
  8. Recce únik a rozkaz
    Někteří lidí zapomínají na to, že recce pohyb může vozidlo vykonat i poté, co už dostalo rozkaz. Ovšem poté se změní order kostka na down = vozidlo nemůže vykonat více recce úniků za kolo a pokud udělá recce jako svoji první akci v kole, má už smůlu a do jeho konce si nevystřelí.
  9. Hod 1 = fail
    Hod jedničky při zraňování či trefování je vždycky neúspěch. Vždy. Nezávisle na tom jak velký pen bonus zbraň má a či se střílí do pěchoty nebo tanku.
  10. Exceptional damage
    Hodně lidí si plete mechaniku, jak se vyhodnocuje exceptional damage. Zblnutí z jiných her si myslí, že se aktivuje při hitu, ovšem ED nastává až při udělování damage. Takže když je u zranění hozena 6, může hráč kostkou hodit znovu. Pokud opět hodí 6 tak je to až exceptional damage a může vybrat cíl. Pokud ji podruhé nehodí, nic se neděje a zranění je pořád vyhodnocováno normálně.
  11. Terén není obstacle
    Když jednotka útočí na jednotku, která je schovaná za nějakým "obstaclem", tak se mění iniciativa souboje a útočník i obránce bojují zároveň. Ovšem spousta lidí automaticky bere jakýkoliv těžký terén za obsacle a to je dle pravidel špatně. Takže pokud útočíte na jednotku v lese, útočník jde normálně první jak kdyby se nic nedělo. Pokud je ovšem les ohraničen dřevěným plotem, už jdete zároveň s obráncem.
  12. Down odečítá letadlové a HE hity
    Protože selský rozum říká, že kdy ležíte na zemi tak máte menší šanci, že vás trefí střepiny tak i down rozkaz dělá, že půlí (směrem dolů) počet udělených HE hitů (direct i indirect) a zásahů od letectva.
  13. Protiletecká střelba
    Nejpodivnější je, že flak střelba nepotřebuje vůbec LoS. Stačí, že letadlo je ve výseči zbraně. Mimo jiné to znamená, že flak vozidla s dlouhým dostřelem (která mají většinou výseč 360°) můžou po letadlech střílet prakticky vždy. Zajímavé je, že je flak střelba je POVINNÁ. Takže po letadlech musí střílet i flak jednotky, jež jsou hidden či mají ambush order a o oboje statusy díky tomu přijdou a ambush jednotky jdou navíc down.
  14. Hidden set-up a First wave
    Jednotky, které můžou vždy udělat hidden set-up (spoteři, observeři, snipeři) etc a musí jít do hry skrz Fist wave, můžou použít svoji schopnost pro hidden set-up i tak a nemusí jít z hrany stolu. Ovšem normálně se započívají do limitu jednotek, které jsou pro první vlnu k dispozici.
  15. Drsňáci se samopalem
    Hodně lidí se nechává poplést pravidly ke zbraním s Assault pravidlem a modely s Tough fighters. Obě tyto pravidla říkají, že model má 2 útoky v close combatu. Ne, že dostane +1 k útoku. Tedy nejdou stackovat a pěšák NIKDY nemůže mít více než 2 útoky. Jedinou jednotkou, která má 3 útoky je kavalérie a pak polští kopiníci se 4.
Polish cavalry high as fuck. Attacking tanks with sabres and shit.

Nakonec článku nedám žádné další oficiální pravidlo, ale takové naše "lokální" [Pražské :D ] House Rule. Díky tomu, mu budu říkat Pražský lesík. V kostce: Oficiální pravidla pro střelbu skrz les se řídí true Line of Sight. Což je prostě dementní, protože to hráče nutí buď k tomu stavět hodně husté lesy (v kterým se ale na hovno pohybuje) a nebo je les co se týče LoS de facto zbytečným. Proto to v Prahé hrajeme tak, že co se týče určování LoS tak les=kouřová clona. Tedy nejde skrz něj střílet více než na dva palce. Díky tomu se za něj dají schovávat houfnice/minomety či se za něj krýt při přesunu a nestane se, že vojáka zabije někdo "šťastnou trefou" skrz tři lesy.

To už je opravdu vše a doufám, že vám seznam pomohl.

Comments