Saturday, 24 September 2016

Změny v Bolt Action pravidlech 2.0


Tak konečně jsem se dočkal a mohl si doma pročíst nová pravidla pro Bolt Action. A protože jsem hodný, tak se s vámi podělím o změny, kterých jsem si všiml.

Prvně bych chtěl říct, že to je můj výpis a ne žádný oficiální seznam změn - takže je dost dobře možné (a asi i pravděpodobné), že jsem něco přehlédl.

První změnou je, že nově je doporučováno modely lepit na 25mm podstavce. Což pokud si dobře pamatuji, tak předchozí edice to vůbec neřešila. A týmové zbraně, mají být taky na 25mm či si je má člověk "představit nalepené" na větší base. Což je tuším hlavně kvůli novým HE zbraním...

Větší změny jsou u rozkazů. Down docela dost posílil a dělá již -2 na hit namísto -1. A ležení do dalšího kola odebere již D3 pinů místo jednoho. Rally už se háže na normální morálce bez postihů za piny, což z něj konečně dělá použitelný rozkaz.

Novinkou k rozkazům je, že pokud nakoupíte maximální počet modelů pro jednotku (ale minimálně deset chlapů) tak za to dostane reroll na rozkazy. Ale jen do té doby, než bude mít první ztrátu. Takže takové pravidlo skoro k ničemu, ale jako hezký bonus, proč ne...

Nově je i "opak Fubaru". Když na rozkaz hodíte dvě jedničky, jednotka vlastně dostane free rally a odebere se jí D6+1 pin.

Obecně mi přijde, že je teď v nové edice mnohem jednoduší ze sebe shazovat piny.

Pravidla pro area terén se předělala víceméně podle našich pražských house rules, takže za mě velké plusko! Tedy je možno volně koukat/střílet do lesa či z lesa, ale již ne skrz něj.

U zbraní došlo k boostu kulometů (oba typy dostaly +1 k počtu výstřelů a mají dostřel 36") a k menšímu nerfu útočných pušek, které mají nově dostřel jen 18". Fixed zbraně obecně se na advance nově můžou natočit jako to bylo boltaction.net úpravě. A shaped charges už nemají postih k hitu.


Největší překopání se dostalo HE zbraním, které mají nově prostě templáty, které se přikládají na modely. Není v tom žádná jiná magie a nutno říct, že jsou tím nerfnuty prakticky k nehratelnosti. Protože i s HE 3" (tedy těžký minomet a střední houfnice) v ideálním případě trefíte tak čtyři modely a pokud není nepřítel idiot, tak spíše dva... xD6 jim však stále zůstalo na střelbu na budovy, kde pořád můžou být dosti zabijácké. Pořád ovšem platí to, že se musí skrz indirect zacílit, takže můžete střílet minometem celou hru než se trefíte a pak zabijete jednoho panáčka. Pro mě opravdové zklamání, které navíc prodlouží  a zesložití hraní.

Aby pokračovalo nerfování HE zbraní, byla i překopána mechanika pro spottera. Začnu s tím lepším. Spotter se vždy bere, že je down, což je dobrá vychytávka, která i simuluje více realitu kdy je někde schovaný. A teď ty horší věci. Spotter nikdy nemůže střílet či assaultit cizí jednotky a může navádět jen pro týmy, které jsou veteráni či regulars. Jak kdyby templáty tyto zbraně již dost nezhoršily...

Důstojníci dostali boost a konečně dělají i něco jiného než bublinu na morálku. Když důstojník splní rozkaz, tak jednotce v jeho dosahu vytáhne kostku z dicebagu a jednotka může normálně hrát. Tedy principem stejná mechanika jako třeba v Muskets and Tomahawks. Není to nic gamebreaking, ale potěší a možná se začnou hrát i vyšší šarže, které s tímto pravidlem již odemykají zajímavé  taktické možnosti.

Změny doznal i medik, který je ještě víc na prd než býval. Má všechna pravidla stejná, jen navíc nemůže střílet, útočit ani zabírat objectivy.

Návodčí také doznali změn - nově už přivolávají na bojiště templáty a tím pádem se jejich herní využítí dosti snížilo. A změnu prodělal i flak fire, který nově hituje na 5+ bez žádných modifikátorů kromě pinů a na zahnání letadla je třeba pouze 3x hit. Tedy z letadel jako postrachů bojišť se nově stávají skoro nepoužitelné hračky.

Nerf doznala i kavalérie, která má nově místo tří útoků prostě jenom Tough fighters. Který také doznal nerfu. Místo dvou útoků, dává pouze po zranění možnost dohodit si navíc druhý útok.

Svým způsobem nerfoboost dostal sniper. Nemůže střílet na jednotky pod 12", ale zároveň místo odstřelování může střílet normálními zbraněmi. Což je pro některé armády fajn (třeba Američané se samopaly), ale pro některé takové blbé (třeba Němce, kteří mají pravidlově jen jednu společnou sniperku pro oba členy týmu). Hlavní boost je však fakt, že sniper ignoruje všechny postihy na hit kromě pinů. Tedy nově například i small team či dlouhou vzdálenost, ale na druhou stranu ztratil svůj +1 k hitu, takže sice bude lépe odstřelovat zalezlé důstojníky, ale hůře střílet do blížících se jednotek.

Novinkou u vozidel je docela logická změna střešních kulometů na tancích, která se už objevila v rumorech. Když vozidlo střílí svým pintle mounted kulometem, bere se do konce kola jako open toped. Což pořád nejde zabít puškou, ale už zapinovat, což je prostě reálnější. Jenom škoda, že to je do konce kola a ne své další aktivace, protože takhle se to pořád dá obejít hraním tanku na konci kola...

K poškození vozidel se nově přidala možnost zaseknutí věže, která je docela brutální. Když zpenetrujete vozidlo s věží, ale nezničíte ho, hážete kostkou jestli se mu na 4+ zasekne po zbytek hry věž. Imho docela drsné.

A k pravidlům pro vozidla i přibyla pravidla pro vyskakující osádkáře z Tank Wars.

Nově bylo i zkanonizováno houserule pro transporty, které smí střílet z jedné zbraně i bez toho, aby musely transportovat jednotku.

Recce vozidla dělají útěk pouze tehdy, pokud nemají na sobě již kostku.

Budovy už nejsou automaticky nezničitelné bunkry, ale přidávají pěchotě již jen +1 k "výdrži" a nedělají plošně tuhost 6 pro všechno, co do nich vleze.

Nově je dvanáct herních misí místo šesti, kdy jedna sada je "normální bitva" a druhá "defender x attacker". K obecným "misopravidlům" se na první pohled snad ani nic nezměnilo.

Celkově na mě působí nová edice pravidel dobře, jenom se učesali některé věci, implementovali FAQy a používané kumunitní house rules a předělali některé věci pro větší balanc. Jediný pořádný zásah do mechaniky jsou změny v HE, které mě však velmi zklamaly a považuji je za velký krok zpět...

No a příště se podíváme na to, co se z miniarmylistu v rulebooku dá vyčíst o možných změnách v nové verzi Armies of Germany.

No comments:

Post a Comment