Friday, 27 February 2015

Hitler-Jugend v Bolt Action


Poslední a nejzoufalejší čin Třetí říše bylo nasazení zfanatizované mládeže do frontových pozic. Ovšem oproti běžným představám to nebyl jenom neschopný kanonfutr. Mnoho jich mělo neuvěřitelně fanatickou morálku (a mnoho samozřejmě nemělo nejmenší touhu padnout za vůdce), která udivovala Sovětské i spojenecké vojáky a mnohdy ti starší členové procházely i mnohaletým průběžným výcvikem se zbraněmi, který je měl připravit na budoucí kariéru ve Wehrmachtu či Waffen-SS.

V Bolt Actionu se podařilo tyto jejich vlastnosti převézt na stůl tak na půl.

Právě koukáte na 11pts.
Nejprve troška čísel.

Základní inexperienced "HJ voják" stojí 8 bodů. Tedy naprosto stejně jako "double green" Volksgrenadier, o bod více než Volkssturmmann a o pouhé dva body méně než regulérní granátník wehrmachtu.

Minimální jednotka o pěti chlapech dětech stojí tedy 40pts, při maximálním počtu deseti 80pts.

Za těch 8 bodů (tedy o 2pts více než obyčejný inexperienced voják) dostávají speciální pravidlo Party indoctrination, což není nic jiného než obyčejný Green, po jehož splnění se můžou podobně jako Volksgrenadieři dále vylepšit a to v příapdě HJ o fanatics. Bod za green je standard, ovšem bod za 33% možnost získat fanatics (pro již ještě musíte projít green testem) když tato schopnost stojí tři body je poněkud přestřelené.

Ze zbraněmi je to takové špatné. Nikoho nepřekvapí, že každý voják je v základu vybaven puškou. NCO si může vyměnit pušku za samopal (otázka je, proč to dělat) a až pět vojáků si může vzít panzerfaust - což kromě veteránů s neomezeným počtem je největší počet, který můžete do německé jednotky dostat.

Smutné je, že podobně jako u Volkssturmu nelze jednotce koupit kulomet, kterých paradoxně tyto "lidové jednotky" měly z pochopitelných důvodů "hromadu".

Herně nejzajímavější způsob jak HJ hrát.
Kromě zbraní jde HJ (stejně jako Volkssturmu) koupit kolo, za sympatický jeden bod za člověka. Tyto dvě jednotky jsou jediné německé "late war" jednotky, které to umějí. Nemusíte být génius, aby vám došlo, že levná green pěchota + panzerfaust + kolo = profit synergie!

10 mládežníků se čtyřmi fausty na bicyklech dohromady vyjde na nemalých 110 bodů. Což je cena 8 veteránů s dvěma samopaly. Vyplatí se tedy? Záleží na situaci.

HJ se dá použít na dvě věci. První je obrana nějaké opěvněné pozice (nejlépe domu), která smyje jejich nízkou tuhost. Ovšem k tomuto úkolu jich chybí ten kulomet a za ty dva body navíc to zvládne regulérní voják lépe, případně stejně dobře o bod levnější volkssturman či kriegsmariňáci s LMG.

Druhá je pak útočná sebevražedná jednotka s panzerfausty. Klucí sebou můžou tahat až pět faustů, které už dokáží značně pocuchat téměř vše, a velmi znejistí protivníka zda se k HJ s tím tankem přiblížit či ne. Jsou to sice inexperienced panáčci, ale až 5 faustů je až 5 faustů.

Imho ideální číslo faustů jsou čtyři. Jeden v rukou inexperienced vojáků nemá cenu, dva už dokáží nepřítele znejistit. Tři už by mohly tank zničit a čtyři jsou téměř jistota. Ten pátý ani nemá moc cenu - pokud nestačí čtyři, ten jeden to už nevytrhne. A když to budete nejvíc potřebovat, stejně to nehodíte i kdyby jich bylo deset...


Panzerfaust je za pět bodů skvělá zbraň, má jenom dvě nevýhody. Postih na hit a malý dostřel. HJ si  s tím druhým umí poradit právě pomocí své schopnosti jízdy na bicyklech. Když si necháte aktivační kostku pro jednotku HJ na konec kola, dokáží po silnici projet 24" a pak se posunout o dalších 6" na advance a střílet 12" faustem. Což dělá krásný threat range 42"!

Jen je k tomu  zapotřebí silnice - když na mapě není, máte smůlu a upgrade kol byl kupován naprosto zbytečně a jednotka ztratila velkou část svého potenciálu. Navíc chytrý soupeř (pokud nebude muset) vám ten tank postaví od silnice, či jej obestoupí pěchotou.

Nejdrsnější jsou pak HJ samozřejmě ve městech. Dokáží se pobyhovat neuvěřitelně rychle a i se držet mimo palbu nepřátel. Bohužel, u nás zatím není na města dostatek terénů...


Panzerfaustoví cyklisté však mají dvě nevýhoda (když pomineme ten problém, že nemusí na stole silnice vůbec být). První je obecné pravidlo pro kola. Když jednotka dostane první pin, zahodí své kolo. Když máte smůlu, můžete o kola přijít i před začátkem hry v přípravném bombardování... Navíc vás to nutí se s jednotkou hnout dříve, než na ni soupeř bude moci střílet, což s inex jednotkou taky není nic super.

Druhá je problém s morálkou. Když se dostane někam dopředu, budou po vás střílet. Což má pozitivní věc v tom, že si alespoň hodíte green test. Ovšem na jedničku dostane jednotka D6 pinů a můžete se tam zaseknout po zbytek hry. Či jen prostě dostanete hodně pinů jen tak. A uprostřed silnice často není moc krytu a ta jednotka je pak zmasakrována, rozpadne se na morálku či ji soupeř prostě nechá žrát hlínu s hromadou pinů.


Schopnost green upgradu je fajn, ale není samospásná. Šance 1/3 je fajn, ale není to jistota a rozhodně se na ni nedá spoléhat. A furt je tu šance, že se jednotka skrz green test totálně zkriplí...

Potencionální upgrade na fanatiky zní na papíře hustě, reálně jej však na stole moc neuvidíte. Z dvaceti green testů se mi ve hře zatím zfanatizovala jen jedna jednotka... Ignorace break testů je fajn, ale největší síla fanatics pravidla je v close combatu, do kterého HJ stejně nejde nijak zbranově vybavit a nikdy v něm nebude dobrá.

Soupeř navíc může jednotku ignorovat a nedovolí vám tak test vůbec házet (což je situačně dobře/špatně pro oba hráče) či na vás poprvé vystřelí tak, aby jednotku skoro smazal a výsledek testu už nehrál stejně roli.

Tahle jednotka si svůj green test jistě hodila.

Celkově je HJ taková nemastná neslaná a působí značně nedodělaně. Jde z ní mít ty fanatické obránce Německa, ale je to strašně random a musíte "to umět naházet".

Ten bod navíc se nezdá moc, ale prakticky jej "nikdy nevyužijete" a všechno co umí HJ umí naprosto stejně dobře Volkssturm. Ten bod navíc se nezdá tolik, ale v případě plné jednotky tak máte na Volkssturmu bicykly zdarma pro všechny či dva panzerfausty. Ten pátý fast co umí HJ navíc vás už stejně nevytrhne a fanatics v drtivém procentu případů stejně nenahodíte.

S dětmi je sranda, ale imho je lepší je rovnou hrát jako Volkssturm. Herně to moc poznat není a ušetří se tím deset bodů.

BTW: Minimálně v našich krajích nemá nikdo předsudky střílet děti. Zajímavé.::D

No comments:

Post a Comment